söndag, maj 20

Örnsbronx vs. Il Piatto

Var? - Gubbängens BP
Tid: 08.45
Motstånd: Il Piatto
Väder: Årets andra riktigt fina sommardag. Kanonväder.
Resultat: 4-1 till Örnsbronx.

Veckan gick in på sin sjunde dag. Den yngre ligan, tillsammans med Johan, stod till tidig gryning på Trädgården och svepte järn. David hade lovat hela veckan att "på lördag ska jag fan ta det lugnt, jag måste fan det" Men David kunde inte, väntat nog, hålla sitt löfte. Förmodligen för att en viss 'Badboy'-Lindström hetsade och för att hans äldsta bror Johan aldrig tackar nej till "en öl"

En öl blir det ju som bekant aldrig. Det blir inte en öl, det blir kanske 12-13 öl. Och det handlar inte om att dem där sista 6-7 ölen är så fruktansvärt goda. Det handlar ju nästan enbart om att tjejerna är kåta, musiken är fet och såklart för att man inte har något bättre för sig. Så vem är man att klandra? Den resterande ligan skulle ju kunna - med all rätta - agera och tycka att det är kass lagmoral att dyka upp packad som ett svin till match, men vi är ju samtidigt människor och jävligt vackra ändå.

Matchens inledning var även denna gång trevande. Undertecknad gjorde det absolut sämsta genom att trampa snett och springa runt med smärta hela följande matchen. Jag var dock alldeles för sugen för att sitta på bänken. Sandhaag och David utgjorde mittlås och det märks att de kompletterar varandra bra. Putte placerade sig själv ute på vänstersidan och fick faktiskt en del bra uträttat, t.ex. matchens första mål. Ett inläggsförsök som seglade över alla inkl. keepern och in i mål. 1-0 till Örnsbronx efter ca 15-20 minuter.

Därefter tycker jag att Örnsbronx står för den absolut sämsta perioden i hela matchen. Det är nervöst och jävligt mycket bakfylla. Frank får inte alls lika mycket gjort som mot Legendarios. Det saknas tajming och den berömda "första-touchen" är helt frånvarande. Segerlund, Mackan, Anders och Johan visar ändå stabilitet i backlinjen. Det är återigen mittfältet som glappar i hemjobbet och det syns lång väg att David bakissvettas till multum. Men David blandar och ger. En felpass här och där räddas upp med hans konstanta bollvinnande, som jag menar betyder oerhört mycket i vår framgång.

Forwardsspelet, då? Nå. Jag är inte helt klar med hur min bedömning ser ut. Sascha (stavning?) har uppenbara problem att bli vän med bollen. Nils är på tok för dyng fortfarande för att kunna få en rättvis analys. Det handlar mer om att bli ovän med så många som möjligt innan han behöver byta för en resorb eller en dos Ritalin. Frank, som jag tidigare var inne på, är hela tiden "med" och hamnar återigen i målprotokollet, men Frank var inte lika giftig idag. Sascha imponerar mest idag, men det är samtidigt kanske en sumpad målchans för mycket också. Forwardsspelet är inte bra sett till matchen, menar jag. Det är backlinjen som står för den mest stabila lagdelen idag. Gratulerar.

Il Piatto kvitterar sedan undertecknad gör en grov missbedömning i en hemmåtnick, vilket ställer hela laget i förvirring. Det här är faktiskt den enda riktigt bra målchansen de har. Jag tar på mig målet i alla fall. Ber ödmjukast om ursäkt. Dock revanscherar jag mig i inledningen på andra halvlek efter fint passa-runt-lir, som leder till en utmärkt boll ut till mig på kanten och därefter ett bra framspel till Sascha som gör att vi återigen tar ledningen med 2-1. Misstaget är rättat, vilket är det enda jag tar med mig från den här matchen.

Andra halvlek blir en ganska, hur ska jag uttrycka det, konstig tillställning. Il Piatto saknar ju tyngd, det är vi nog alla överrens om. Vi vinner mer boll på mitten och plötsligt står det 4-1 till oss. Matchen dör här menar jag. Il Piatto verkar mest sugna på att, befogat också, vilja sparka sönder Nils. Frank gör även allt för att få rött kort. Några härliga "jävla hora" el. ännu bättre "fittluder" gör att domaren, med all rätta, reagerar.

En tanke bara, appropå domaren. Ska vi försöka undvika det här med att få domaren att bli en central roll i matchbilderna? Vi har ju en tendens till att klaga på de flesta domslut. Det är väl bara att gilla läget. Sen om vi, taktiskt sett á la Mourinho, trycker på domaren för att bli "pressad". Jaja, det må vara hänt men vi kan ju tygla oss också, eller hur? Det blir så jävla trist för alla. Jag tycker faktiskt domaren gör en bra insats idag. Nog om det.

Matchens spelare #1 - Mackan. Motiveringen? Tyngd, fyfan vad tyngd. Återigen, jag är glad att Mackans tröja är röd, som min.

Matchens spelare #2 - Markus Åbom. Gjorde allt rätt, tycker jag. Mycket stabil som även bjöd på offensiv kraft. Ett danskt gästspel som vi tackar för. Kul.

+ Vi gör ingen bra match, egentligen - men vi vinner. Det tyder på styrka.
+ Olle. Alla som ställer sig i mål och "tar en för en laget" förtjänar ett plus i kanten.
+ Anders. 53 år, yngre än Flavio & Johan i och för sig, men gör en stabil insats. Är han välkommen igen?
- Domartjafs. Det tar energi, är onödigt och jävligt oproffsigt mest. Ancelotti (berömd och framgångsrik tränare) har en mycket bra inställning till det här med domardiskussionerna. Jag citerar: "Det går jämt ut ändå. Det måste finnas betydligt viktigare saker att lägga energi på som fotbollsspelare & tränare än att ha synpunkter på domaren" menar han. Domare är mänskliga, tro det eller ej.

Framåt, Bronx. Framåt.





5 kommentarer:

Mackan sa...

Grymt inlägg Hadrien,,,
Å hur mycket vill du låna egentligen??

Johan sa...

Jag läser sällan vad andra skriver. Tycker bara om mina egna texter. Men jag gör ett undantag på den här bloggen. Du skriver grymt AD. Fortsätt så. Nog om det. Kul start för laget. Två vinster. Det är jävligt stabilt.

AD sa...

Låna? Nu förstår jag inte alls.

Mackan sa...

Du ger mig cred som matchens lirare fastän jag persade i snedsparkar,, det brukar betyda att man får öppna plånkan. Men jag håller med mr C, grymt kul att läsa bloggen igen, du har talang även här min vän!

AD sa...

Hahah. Då förstår jag.

Tack du. Väl mött!